Mooncake Festival - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martine Sangster - WaarBenJij.nu Mooncake Festival - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martine Sangster - WaarBenJij.nu

Mooncake Festival

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

23 Oktober 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Wanneer in Azie de huizen vol hangen met kleurige lampionnen, de Chinezen dikke stukken cake naar binnen werken en het overal blauw ziet van de rook, weet je dat het Moon Festival nabij is. Tijdens de 15e dag van de 8e maand van de Chinese kalender, wordt het Moon Festival gevierd. Het wordt ook wel Mooncake of Mid-Autumn Festival genoemd. Dit jaar viel het op 3 oktober. Volgens de Chinezen is op deze dag de maan het grootst en het mooist.
Tijdens het festival brengen de Chinezen offers aan de maan. Bij de offers moet wierook en water zitten.
Onmisbaar tijdens het feest zijn de mooncakes. Dit zijn grote, ronde, gevulde koeken van 4-5 cm dik.
De traditionele vulling is lotuspasta met eigeel. Andere vullingen zijn bonen-, noten-, of fruitpasta.
Een Chinese familie laat 1 dag een grote mooncake bij de offers staan. Na het diner wordt de mooncake in precies gelijke stukken verdeeld, 1 stuk voor elk familielid. De cake wordt buiten opgegeten, terwijl ze naar de maan kijken. Er zijn speciale Moon Festival feesten en veel Chinezen steken vuurwerk af, hangen lampionnen op en lopen met verlichte lantaarns.

• 23 Oktober 2009 - 12:25

Carla:

wel bijzonder al die feesten.Het ziet er lekker uit!
    gr, Carla

• 23 Oktober 2009 - 14:06

Carmen:

hey ma, leuk verhaal. Maar wat hebben die foto's van Milan's taekwondo en mijn haar hiermee te maken? :P
    kuzzies.

• 22 November 2009 - 10:54

Yvonne :

Hey Carmen, leuk kapsel :):)

• 22 November 2009 - 10:56

Iris:

he milan ik vind hockeyen ook heel leuk ! en wij hebben gisteren gewonnen met 4-0 van oz (oranje zwart)en ik heb 2 goals gemaakt goed he??????

Martine

Wij zijn voor 3 jaar naar Maleisië gegaan vanwege het werk van Henk. Hij is Senior Medical Director van Azië en de Pacific voor Wyeth Pharmaceuticals. Onze kinderen zijn inmiddels 13, 11 en 8 jaar oud. Ze zitten op Garden International School in Kuala Lumpur. Inmiddels zijn we 3 jaar in KL. Wyeth is overgenomen door Pfizer. Waarschijnljk wordt dit schooljaar ons laatste jaar in KL. Onze volgende bestemming wordt... Rome! Vanaf volgende maand gaan we voor 3 jaar naar Italie.