Djakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Martine Sangster - WaarBenJij.nu Djakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Martine Sangster - WaarBenJij.nu

Djakarta

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

21 Februari 2010 | Indonesië, Batavia

Djakarta, ook wel de "Big Durian" genoemd doet zijn naam eer aan, het is de smerigste stad die we de afgelopen 3,5 jaar gezien hebben.
We waren op zoek naar de roots van mijn vader, maar er is weinig over uit de koloniale tijd. Sunda Kelapa was ooit een belangerijke haven, nu liggen er oude schepen in vervuild water.
Oud-Batavia (Kota Belanda), het oude gedeelte van de stad is ook niet meer wat het geweest is. Ooit het hart van het koloniale Nederlands-Indie, nu vergane glorie met pakhuizen die weg staan te rotten aan de Kali Besar. Terwijl wij een poging waagden om toch nog een paar mooie foto's te maken, stonden er aan de andere kant van de rivier een paar vieze mannetjes in het water te plassen. Het water van de Kali Besar lijkt meer op een vuilnisbelt.
De oude nederlandse ophaalbrug staat er heel zielig bij.
Het plein in Kota Belanda ligt er troosteloos bij, de gebouwen erom heen waren vroeger vast heel mooi, maar worden totaal niet onderhouden. In het museum staan oude koloniale meubels waar iedereen gewoon aan zit, dus daar blijft ook niks van over.
Het Wayang museum was wel leuk, er staat een mooie verzameling Wayang Kulit en Wayang Golek poppen. Speciaal voor ons werd er een Wayang Kulit voorstelling gehouden, lachwekkend alleen dat tijdens de voorstelling de telefoon van de poppenspeler af ging, hij vrolijk op nam en zei" I'm in the middle of a performance en vrolijk 5 minuten verder kletste..."
De Flea market was erg leuk, met 4 mooie Wayang poppen gingen we weer naar huis, zonder sarongs, want die zijn goedkoper en mooier in KL?!
De oude huizen waar mijn vader met zijn familie heeft gewoond zijn niet meer terug te vinden. Het huis op de Matraman Raya 32a is verdwenen, er staat nu een enorme moskee?! Gelukkig zijn we hier 15 jaar nog geweest en hebben toen foto's kunnen maken.
Het huis op het Waterlooplein naast de KNIL- kazerne was ook niet meer te vinden, er is een heel groot park op die plek.
De Hospitaalweg in Meester Cornelis was onvindbaar, Jalan Rumah Sakit? Ze snapten er niks van.
In Bogor was het nog steeds prachtig, jammer dat de Bunga Banka (reuzenbloem) net uitgebloeid was...

• 21 Februari 2010 - 10:40

Carla:

Geschiedenisles op locatie....geweldig!
    Fijne vakantie!!
    gr, Carla

• 21 Februari 2010 - 14:35

Nel:

Altijd weer leuk om jullie ervaringen te lezen. Heb zelf ooit is de roots van mijn paps gezocht...niets kunnen vinden. Was een leuke stad maar toch ook heel teleurstellend. Groetjes aan iedereen

• 21 Februari 2010 - 15:41

Kirsten Donders:

Wat een geluk dat jullie het 15 jaar geleden nog gezien hebben. Raar idee dat het meeste nu weg is. Soms zou je de dingen zo graag vast willen houden.

Wat is Nadia trouwens veranderd!!

groetjes, Kirsten

• 10 Maart 2021 - 17:41

Avis Viveen:

Hoi Martine, ik ben de nicht van je moeder en zou graag weten hoe het met haar gaat.
    Vriendelijke groet,
    Avis Viveen ( geboren Schouten)

Martine

Wij zijn voor 3 jaar naar Maleisië gegaan vanwege het werk van Henk. Hij is Senior Medical Director van Azië en de Pacific voor Wyeth Pharmaceuticals. Onze kinderen zijn inmiddels 13, 11 en 8 jaar oud. Ze zitten op Garden International School in Kuala Lumpur. Inmiddels zijn we 3 jaar in KL. Wyeth is overgenomen door Pfizer. Waarschijnljk wordt dit schooljaar ons laatste jaar in KL. Onze volgende bestemming wordt... Rome! Vanaf volgende maand gaan we voor 3 jaar naar Italie.