Thaipusam - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martine Sangster - WaarBenJij.nu Thaipusam - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martine Sangster - WaarBenJij.nu

Thaipusam

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

09 Februari 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

8 februari 2009 was het Thaipusam, dit is het hindoeïstische feest van boetedoening. Op Thaipusam kreeg Lord Murugan een speer van zijn moeder Parvati om demonen te verslaan. Bij de ingang van de Batu Caves staat een enorm goudkleurig beeld van Lord Murugan. Het is het hoogste standbeeld ter wereld van deze god. Voorafgaand aan Thaipusam volgen de hindoes een vegetarisch dieet gedurende 40 dagen om hun lichaam te reinigen. Ze mediteren en bidden 3 keer per dag. Op de avond voor Thaipusam begint er bij de Sri Mahamariaman tempel in Kuala Lumpur een tocht van 15 km naar de Batu Caves. Voorop rijdt een kar met daarop het beeld van Lord Murugan. Achter de kar lopen duizenden mensen, sommigen dragen metalen vaten met melk erin. De mensen die graag kinderen willen, dragen suikerrietstengels met kokosnoten eraan om ze later boven te offeren. Van de kaalgeschoren baby's en kinderen die je ziet, is het haar in de rivier geofferd aan Lord Murugan als dank voor de geboorte van een gezond kind. De tocht gaat omhoog over de 272 treden van de Batu Caves. Als teken van berouw over begane zonden en hun beloftes om zich te beteren, dragen veel gelovigen een kavadi naar de tempel, dit is een stellage met afbeeldingen van de goden en offers. De hindoes hebben speren en haken in hun rug, wangen en tong. Op deze manier gebruiken ze hun lichaam om offers te brengen aan de goden. Het is indrukwekkend om te zien. Totaal komen er ongeveer 1,2 miljoen hindoes naar de Batu Caves.

• 11 Februari 2009 - 09:09

Carla:

zeker indrukwekkend!Wordt er niemand onder de voet gelopen?Bijzonder toch om dat mee te kunnen maken.
    gr, Carla

• 20 Februari 2009 - 09:13

Marlissa:

Wat een gruwelijke vleeshaken gebruiken die gasten! Volgens mij houdt je daaraan ook nog littekens. Dan maar liever je hoofd kaal scheren als baby! groetjes X

Martine

Wij zijn voor 3 jaar naar Maleisië gegaan vanwege het werk van Henk. Hij is Senior Medical Director van Azië en de Pacific voor Wyeth Pharmaceuticals. Onze kinderen zijn inmiddels 13, 11 en 8 jaar oud. Ze zitten op Garden International School in Kuala Lumpur. Inmiddels zijn we 3 jaar in KL. Wyeth is overgenomen door Pfizer. Waarschijnljk wordt dit schooljaar ons laatste jaar in KL. Onze volgende bestemming wordt... Rome! Vanaf volgende maand gaan we voor 3 jaar naar Italie.