Ni Hao Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Martine Sangster - WaarBenJij.nu Ni Hao Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Martine Sangster - WaarBenJij.nu

Ni Hao Beijing

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

11 April 2009 | China, Beijing

Nergens vind je zo'n verzameling rochelende, neuspeuterende, boerende en spugende mensen bij elkaar als in Beijing. Je verwacht elk moment een fluim tegen je rug, als je buiten loopt. Moeder en zoon lopen synchroon neuspeuterend buiten. Volwassen chinezen geven je gewoon een elleboogstoot als ze er langs willen... Zou Pu Yi, de Last Emperor, ook zo door de Verboden Stad gelopen hebben?
De Verboden Stad is heel erg mooi, het werd na ongeveer 500 jaar bouwen voltooid in 1420. Het paleis was tot 1920 het exclusieve domein van het keizerlijke hof en hoge functionarissen. Het werd in 1949 volledig opengesteld voor het publiek. Oneven getallen brengen geluk volgens de chinezen. 9 is het ultieme geluksgetal. De Verboden Stad telt 9999 kamers, omdat 9 maal 9 extra veel geluk brengt bezitten de keizerlijke deuren 81 knoppen.
Op de daken van de paleizen staan een oneven aantal dakwachters, alle met water te associeren, ze beschermen het gebouw tegen brand.
Tot groot genoegen van de kinderen hebben we een paar uur door de Verboden Stad geslenterd.
De Beijing Zoo is ook een aanrader. Wij zijn meer op de foto gezet dan de reuzenpanda. Nadia heeft 2 huwelijksaanzoeken gehad. " I love you, will you marry me?" Er schijnt een overschot te zijn van 32 miljoen chinese jongens, dus hij dacht waarschijnlijk, die kans moet ik grijpen. Het restaurant in de Beijing Zoo was een attractie op zich. Overal om je heen zitten met open mond etende, slurpende en smakkende mensen. Ik ging op een stoel zitten in het restaurant waar net een chinese peuter op z'n hurken had zitten plassen, door de spleet in z'n broek heen, het had nog erger gekund...
Er zijn veel mooie tempels, zoals de Lamatempel, de Tempel van de Hemel en de Confucius-tempel en parken in Beijing. De Hutongs, de volksbuurten, zijn heel erg armoedig. Ongelofelijk dat mensen zo moeten leven. Er lopen veel oude mensen langs de straat , die oud papier verzamelen of plastic flessen. De Wangfujing straat is de belangrijkste winkelstraat van Beijing. Op de Avondmarkt kun je van alles eten. Gefrituurde kakkerlak, gefrituurde schorpioen en tot grote verontwaardiging van de kinderen ook gefrituurd zeepaardje en zeester?! Er is van alles te koop voor een habbekrats, afdingen is een sport.
Het Plein van de Hemelse Vrede is bijna onbereikbaar, je kan er maar op 1 manier op en je moet eerst door een security post. In het midden van het plein staat het Mausoleum van Mao. Ook hier werden wij om de haverklap gefotografeerd. In China viert de plastische chirurgie hoogtij. Het schoonheidsideaal is een westerse look, met grote ogen en een grote neus. Vandaar misschien? Ook vonden ze dat wij zoveel kinderen hadden, in China hebben ze al 30 jaar het 1 kind beleid. De afsluiter van de vakantie was natuurlijk de Chinese Muur en de Ming-graven. In Badaling hebben we een heel stuk over de Muur gelopen, erg indrukwekkend.

• 12 April 2009 - 14:05

Edith:

Fraaie foto's, geven een eluk beeld van wat jullie zoal gezien hebben. Zal even aan Yara even laten zien dat er in China ook een H en M is. Dat moet toch een prettige gedachte zijn.
    Liefs Edith

• 14 April 2009 - 16:42

Carla:

indrukwekkend en erg ver!fijn dat we op deze manier mee kunnen genieten.
    gr, carla

• 18 April 2009 - 07:14

Marlissa:

Jullie hebben veel gezien. Waren de kinderen onder de indruk van de armoede? Leuk al die mannen/jongens die steeds maar met de meiden op de foto wilden. Als je later een man zoekt, weet je waar je die kan vinden?!

Martine

Wij zijn voor 3 jaar naar Maleisië gegaan vanwege het werk van Henk. Hij is Senior Medical Director van Azië en de Pacific voor Wyeth Pharmaceuticals. Onze kinderen zijn inmiddels 13, 11 en 8 jaar oud. Ze zitten op Garden International School in Kuala Lumpur. Inmiddels zijn we 3 jaar in KL. Wyeth is overgenomen door Pfizer. Waarschijnljk wordt dit schooljaar ons laatste jaar in KL. Onze volgende bestemming wordt... Rome! Vanaf volgende maand gaan we voor 3 jaar naar Italie.